Slik beskytter du deg mot ID-svindel

En av de viktigste tiltakene for å unngå ID-svindel, er å gjøre din personinformasjon utilgjengelig for andre.

 0  391
Slik beskytter du deg mot ID-svindel
Bildetekst: En av de viktigste tiltakene for å unngå ID-svindel, er å gjøre din personinformasjon utilgjengelig for andre.

ID-tyveri er noe som blir vanligere blant nordmenn og svindlerne finner stadig nye måter å utføre det på. Ofte er det lite informasjon svindlerne trenger fra deg. Visste du blant annet at man kun trenger et personnummer for å bestille et mobilabonnement i andres navn?  I slike tilfeller vil det være vanskelig å unngå ID-svindel, men det finnes likevel noen tiltak som kan gjøre slik at sjansen for å få din identitet stjålet minimeres. 


Beskytt informasjon om deg selv 

En av de viktigste tiltakene for å unngå ID-svindel, er å gjøre din personinformasjon utilgjengelig for andre. Det skal nemlig ikke mye informasjon til at en person kan utgi seg for å være deg. Har svindleren fått tak i ditt personnummer, kortnummer eller adresse, vil det derifra være lett å bli utsatt for svindel. Ta derfor noen forhåndsregler;

Ditt personnummer på elleve siffer er ikke sensitiv informasjon, men det finnes definitivt klare grenser for hvor og når det skal brukes. Blir du for eksempel spurt om personnummer under oppretting av medlemskap eller kundeforhold, er dette noe du skal unngå å dele. Blir du derimot spurt om personnummer om noen skal utføre en kredittsjekk av deg, er dette nødvendig informasjon å dele da de må vite at de kredittsjekker rett person. 

For sikring av personopplysninger, kan du vurdere å låse postkassen din. Det er svært enkelt for svindlere å få tilgang på sensitiv informasjon som de kan bruke til å bestille varer og tjenester i ditt navn. I tillegg kan det være lurt å unngå å annonsere på sosiale medier når du skal på ferie, samt be en nabo ta inn posten din når du er borte. 


Unngå å bruke bankkortet ved netthandel

Handler du med et debetkort på nettet, vil du ikke bli sikret dersom du blir utsatt for svindel. I tillegg vil pengene bli trukket umiddelbart fra din konto, noe som kan føre til at kontoen blir tom før du i det hele tatt merker at du har blitt svindlet. 

Det blir derfor anbefalt, av blant annet NorSIS, å heller bruke et kredittkort ved netthandel. Da utsetter du ikke egen bankkonto for noe direkte risiko, fordi det ikke er dine penger som blir berørt dersom noe uforutsett skulle skje. I tillegg er det noen kredittkortutstedere som tilbyr ID-tyveriforsikring som hjelper deg dersom du skulle være så uheldig å bli utsatt for det. Da blir du sikret hjelp under det vanskelige opprydningsarbeidet, samt kostnader slik som juridisk bistand. For å finne beste kredittkort for deg, er det viktig at du sammenligner alle på markedet da for eksempel ikke alle tilbyr ID-tyveriforsikring.  


Vær kritisk

En viktig forebyggingsfaktor mot ID-svindel er å alltid være kritisk og nøye vurdere hver situasjon som oppstår. Vær påpasselig med å oppgi personlige opplysninger til bedrifter, da spesielt de du ikke har kjennskap til. Blir du bedt om å skrive inn personlig informasjon, pass på at forbindelsen er beskyttet og ikke kryptert. 

Måter uvedkommende kan få adgang til personopplysningene dine på, er blant annet gjennom hacking av mobil eller mail. Vær derfor varsom med å åpne lenker eller vedlegg noen sender deg på e-post, da dette kan være en måte for hackere å komme seg inn i mobilen eller datamaskinen din på. Herfra vil det være enkelt for dem å få tilgang til både personopplysninger og passordene dine. 

Er du en av dem som noterer ned en oversikt over passord og PIN-koder på mobilen, gjør du det enda lettere for hackerne til å stjele din identitet. Unngå derfor dette, og prøv heller å pugge kodene, slik at den sensitive informasjonen kun er lagret i ditt hode.


Se opp for faresignalene

Før skaden skjer, er det flere faresignaler du kan se etter, blant annet at du mottar regninger fra selskaper du ikke har kjennskap til, at din kredittkortfaktura inneholder transaksjoner du ikke kjenner til eller at du mottar en telefon eller et brev om kjøp du ikke har gjennomført selv. Har du opplevd noe av dette bør du handle umiddelbart. Det er ikke alltid at disse signalene betyr ID-tyveri, men det er bedre å være på den sikre siden. 

Jo fortere du merker at du har blitt utsatt for ID-tyveri, desto enklere kan du begrense skadene en slik situasjon medfører. Det er viktig at du umiddelbart anmelder forholdet til politiet, slik at du har et skriv fra dem som bevis på at du har fått din identitet stjålet. Dette leveres inn til forsikringen eller selskapet som fakturerer deg, slik at du ikke behøver å betale.

Hva er din reaksjon?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow